Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkor”) gäller mellan Livify Health AB (”Livify Health”), med organisationsnummer 559437-7847, och kunden (”Kunden”), som ingår ett avtal (”Avtalet”) med Livify Health. Livify Health och Kunden benämns nedan även enskilt som ”Part” och gemensamt ”Parterna”.

Tjänsten

Livify Health erbjuder en hälsolösning ("Tjänsten") med avsikt att optimera Kundens kardiovaskulära och allmänna hälsa samt minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Genom tjänsten kan Kunden få hälsorådgivning och erbjudas läkemedelsbehandling genom digitala möten med legitimerade läkare. Livify Health samarbetar med ett flertal underleverantörer för både provtagning, biomedicinska analyser samt läkemedelsdistribution.

Allmänt

Den vård som Livify Health erbjuder Kunden regleras av tillämplig lagstiftning, såsom Patientlagen, Patientdatalagen, Hälso- och sjukvårdslagen samt Socialstyrelsens föreskrifter och riktlinjer. Livify Health tar inte ansvar för den vård som Kunden och/eller användarna av Tjänsten får hos andra vårdgivare.

Avtalstecknande och godkännande av Allmänna villkor

Kunden godkänner dessa Allmänna villkor när Kunden ingår Avtalet genom att köpa Tjänsten via länk på hemsidan https://livifyhealth.se.

Kontaktuppgifter

Kunden ansvarar för att de kontaktuppgifter som lämnas vid Avtalets ingående är korrekta och att dennes kontaktuppgifter uppdateras vid eventuella ändringar under hela avtalstiden. Ändringar ska utan dröjsmål meddelas till kontakt@livifyhealth.se.

Användande av Tjänsten

För att kunna använda Tjänsten via Livify Health måste du:

  • Vara 18 år eller äldre.

  • Ha ett svenskt personnummer och BankID för att kunna identifiera dig i kontakt med Livify Health.

  • Ha en e-postadress och ett mobilnummer samt uppge din adress för nödvändig kommunikation.

Tjänsten får bara användas av den eller de personer som omfattas av Avtalet i samband med registrering. Livify Health ansvarar inte för tredje mans missbruk av Tjänsten eller för konsekvenser och eventuella skador därav.

Kunden ansvarar för att Tjänsten används i enlighet med Allmänna villkoren samt vid var tid gällande rätt. Kunden ansvarar ensam för den information denne delar via Tjänsten och är således ensam ansvarig för innehållet däri.

Genom att ingå Avtalet, bekräftar och accepterar Kunden att angivna kontaktuppgifter används av Livify Health för att kontakta Kunden och/eller Kunden via e-post och telefon med viktig information gällande Tjänsten och/eller ändringar i Avtalet.

Kunden ska använda eventuella tillhandahållna läkemedel i enlighet med förskriven receptinformation och instruktioner i FASS (producerad av Läkemedelsindustriföreningens Service AB, https://www.fass.se/LIF/startpage).

Information och erbjudanden som tillhandahålls av Livify Health samt Tjänsten utgör ett komplement till medicinsk rådgivning och behandling och är inte avsett att användas istället för andra läkares bedömning, diagnos eller behandling av sjukdom. Användning av Tjänsten endast ett komplement till den gängse vården.

Avgifter och betalning

Avgifter för Tjänsten framgår vid köp av Tjänsten. Vid köp med engångskostnad så debiteras summan direkt. Vid köp med löpande avgifter så debiteras Kunden månadsvis. Livify Health förbehåller sig rätten att i förskott debitera fasta avgifter som anges i Avtalet. Eventuella ytterligare avgifter eller kostnader har Livify Health rätt att debitera därutöver.

Vid utebliven betalning från Kunden har Livify Health rätt att omedelbart ställa in samtliga prestationer, till dess att betalning erlagts. Om Kundens betalning är mer än 30 dagar försenad, har Livify Health rätt att omgående säga upp Avtalet.

Användning av läkemedel, tillbehör eller apparatur i samband med Tjänsten kan medföra extra kostnader. Kunden ansvarar för dessa kostnader och inte Livify Health.

Livify Healths ansvar och ansvarsbegränsningar

Livify Health har som målsättning att ha hög tillgänglighet och att Kunden ska ha en rimlig möjlighet att använda Tjänsten och komma i kontakt med Livify Health. Med de begränsningar som annars anges i Allmänna villkoren, ansvarar Livify Health för att Tjänsten är tillgänglig inom rimlig tid.

Livify Health ansvarar inte för innehåll som eventuellt länkas till eller från Tjänsten, eller från Livify Healths hemsida https://livifyhealth.se.

Livify Health ansvarar inte för avbrott i Tjänstens tillgänglighet som orsakas av (1) fel i Kundens utrustning och nätverk eller fel i tredjepartsprodukter, tex journalsystem eller program för videosamtal, som Livify Health inte kan avhjälpa. (2) virus eller annat säkerhetsangrepp trots Livify Healths skyddsåtgärder. (3) annan omständighet som Kunden ansvarar för eller Livify Health inte ansvarar för enligt Allmänna villkoren.

Livify Health ansvarar endast för den data och de råd som Livify Health själva tillhandahåller. Livify Health ansvarar inte för eventuell data och råd från tredje part.

Livify Health förbehåller sig rätten att tillfälligt avbryta tillgängligheten av Tjänsten för underhåll och service av system. Avbrott och/eller fel i Tjänsterna ska utan dröjsmål anmälas till Livify Health via kontakt@livifyhealth.se. Livify Health har rätt att på egen bekostnad avhjälpa avbrott eller fel förutsatt att det kan ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för Kunden. Livify Health ansvarar inte för avbrott eller fel som beror på Kunden eller annat förhållande som Kunden ansvarar för.

Livify Health ansvarar inte för någon form av personskada, komplikationer eller andra följder som kan vara ett resultat av direkt eller indirekt felanvändning av information eller läkemedel tillhandahållen via Tjänsten. Livify Healths ansvar är under alla omständigheter begränsat till ansvar för styrkt direkt skada vid korrekt användning av given information/råd, och till ett maximalt belopp motsvarande tjugo tusen (20 000) SEK. Livify Health ansvarar inte för följdskador, utebliven vinst, utebliven förväntad besparing och/eller andra indirekta skador. Vid personskada sannolikt orsakad av läkemedel vid korrekt användning, har Kunden rätt till prövning av ersättning via Läkemedelsförsäkringen genom att Kunden anmäler detta direkt till Läkemedelsförsäkringen (Svenska Läkemedelsförsäkringen AB, organisationsnummer 516406-0401, Sveavägen 63, Box 17608, 118 92 Stockholm, https://lff.se/). Livify Health ansvarar inte för och är inte delaktig i bedömningen som görs av Läkemedelsförsäkringen.

Kundens skyldigheter

Kunden förbinder sig att följa de Allmänna villkoren och eventuella andra instruktioner eller ordinationer av läkemedel som Livify Health ger. Kunden åtar sig även att respektera tillämpliga lagar, regler och myndighetsbeslut, samt att agera i enlighet med etiska och moraliska värderingar när de använder Tjänsten. Kunden ska inte använda Tjänsten på ett sätt som orsakar olägenhet eller skada för tredje part, eller på något sätt kränker tredje parts rättigheter.

Kunden bär ansvaret för att den information som tillhandahålls vid registrering och användning av Tjänsten är korrekt. Livify Health frånsäger sig ansvaret för eventuella skador som kan uppstå till följd av felaktig information från Kunden eller om Kunden inte följer de Allmänna villkoren.

Kunden åtar sig att ansvarsfullt skydda all information som tillhandahålls av Livify Health som en följd av Avtalet och inte avslöja eller använda den för obehöriga ändamål. Om Kunden misstänker eller bör misstänka att sådan information har kommit till obehörig kännedom eller på annat sätt har missbrukats, måste Kunden omedelbart vidta åtgärder för att begränsa åtkomsten till Tjänsten och informera Livify Health via e-post till kontakt@livifyhealth.se.

Immateriella rättigheter

Livify Health äger alla rättigheter till sitt varumärke, företagsnamn, produktdesign och övriga dokument som används och/eller tillhandahålls av företaget. Dessa rättigheter tillhör exklusivt Livify Health eller eventuella underleverantörer. Kopiering, ändring, överföring och/eller annan användning av detta material är strikt förbjudet och reserveras uteslutande för Livify Health.

Genom att använda Tjänsten erkänner och godkänner Kunden att otillåten användning av Livify Healths immateriella rättigheter utgör ett allvarligt brott mot Avtalet och kan också vara ett brott enligt lag. Livify Health förbehåller sig rätten att vidta rättsliga åtgärder vid sådana otillåtna användningar av sina immateriella rättigheter.

Eventuella immateriella rättigheter som kan uppkomma som ett resultat av Avtalet kommer att tillfalla Livify Health med ensamrätt.

Avbokning och ombokning

Första mötet med Kunden är avgiftsfri, det vill säga innan eventuell månatlig avgift har startats. Vid avbokning eller ombokning från Kundens sida ska anledning till detta uppges för Livify Healths kännedom. Kunden har alltid rätt att kostnadsfritt avboka och omboka planerade möten 24 timmar innan tidpunkten för mötet. Om Kunden är användare av Tjänsten med månatlig betalning och avbokar eller ombokar senare än 24 timmar innan planerat mötet eller uteblir från mötet, är Kunden fortfarande betalningsskyldig och frånsäger sig rätt till eventuell återbetalning. Vid avbokning eller ombokning av Kunden tidigare än 24 timmar innan planerat möte så ska det ske via avsedd länk som återfinns i bokningsbekräftelsen på e-post och om det sker senare än 24 timmar innan mötet så ska det ske via e-post till kontakt@livfyhealth.se. Livify Health förbehåller sig rätten att avboka och omboka möten eller utebli från möten med Kunden utan att behöva uppge orsak, informera Kunden eller boka en ny tid med Kunden. Om Livify Health avbokar, ombokar eller uteblir från planerat möte så ska försök till ny tid för möte i möjligaste mån ske genom överenskommelse mellan Livify Health och Kunden. Om Livify Health avbokar, ombokar eller uteblir från möten med Kunden utan att erbjuda en ny tid för möte som är rimlig, har Kunden rätt till avgiftsavdrag motsvarande en (1) månadsavgift vid löpande månatlig debitering.

Otillåten användning

Kunden är inte berättigad att föra någon form av information, komponenter, handlingar eller liknande ut från Tjänsten, om inte annat specifikt anges eller om det skriftligen godkänts av Livify Health.

Livify Health förbehåller sig rätten att när som helst och utan ansvar för eventuella konsekvenser avbryta Kundens rätt till Tjänsten eller vidta andra motsvarande åtgärder om Kunden bryter mot avtalet eller om Kundens användning av Tjänsten hotar dess pålitlighet. I sådana fall har Livify Health även rätt att omedelbart säga upp Avtalet utan krav på återbetalning.

Om Kunden bryter mot Avtalet, gällande lagstiftning eller använder Tjänsten på ett olagligt eller otillåtet sätt, är Kunden skyldig att ersätta och hålla Livify Health skadeslöst för eventuell skada som Livify Health kan lida till följd av sådana handlingar.

Avtalstid och uppsägning

Avtalet gäller på obestämd tid och träder i kraft från och med dagen då det ingås för Tjänster med en löpande prenumeration och månatliga betalningar. Om någon av Parterna önskar säga upp avtalet gäller en uppsägningstid på en (1) kalendermånad. Vid uppsägning av sådana löpande avtal har Kunden ingen rätt till återbetalning av tidigare betalningar som gjorts.

Livify Health har rätt att säga upp Avtalet omedelbart om Kunden bryter mot de Allmänna villkoren. I sådana fall kommer Kundens tillgång till Tjänsten att avslutas, och all information relaterad till Kunden kommer att raderas skyndsamt. Vid Avtalets upphörande, oavsett anledning, ska Livify Health skyndsamt ta bort all information som har tillhandahållits och lagrats i samband med Avtalet, utom i de fall som anges i Livify Healths Integritetspolicy. Enligt denna policy framgår bland annat att information som är journalförd eller används i bokföringssyfte i relation till Kunden, ska behållas enligt gällande lagstiftning såsom Patientlagen, Patientdatalagen, Hälso- och sjukvårdslagen och Bokföringslagen.

Ångerrätt och tidsfrist för att ångra avtalet

Kunden har rätt att ångra detta Avtal inom 14 dagar utan att behöva ange någon anledning, förutsatt att Tjänsten inte har utnyttjats. Tjänsten anses vara utnyttjad om Kunden har använt Tjänsten genom e-post, chatt, samtal eller läkarkonsultation med personal, tidbokning av eller lämnat blodprov, bokning av läkarkonsultation, receptförskrivning av läkemedel eller liknande. Möjlighet att ångra avtalet löper ut 14 dagar efter dagen då avtalet ingicks.

Om du vill utöva din ångerrätt, ska du skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut att ångra avtalet, inklusive ditt orderbekräftelsenummer, fullständiga namn, e-post och telefonnummer, via e-post till kontakt@livifyhealth.se. Återbetalningen ska göras utan onödigt dröjsmål och senast trettio (30) dagar från den dag då vi mottog ditt meddelande om att du vill ångra avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som du använde vid den ursprungliga transaktionen. Återbetalningen kommer inte att medföra några extra kostnader för Kunden.

Ändring av villkor

Livify Health förbehåller sig rätten att göra ändringar i Tjänsten. Ändringar av Tjänsten kan exempelvis, men inte begränsat till, omfatta utformning, innehåll och uppföljning över tid. Genom att fortsätta använda Tjänsten accepterar Kunden förändringar av Tjänsten och de eventuella ändringar som detta medför i Avtalet.

Livify Health har rätt att ändra de Allmänna villkoren med underrättelse senast 30 dagar innan de träder i kraft. Kunden kommer att få meddelandet om ändringarna via e-post från Livify Health, och de uppdaterade villkoren kommer att finnas tillgängliga i sin helhet på hemsidan https://livifyhealth.se. Kunden är ansvarig för att hålla sig informerad om eventuella ändringar i de Allmänna villkoren. Genom att fortsätta använda Tjänsten anses Kunden automatiskt ha godkänt de ändrade villkoren.

Force Majeure

Om någon Parts fullgörande av sina åtaganden enligt Avtalet försvåras eller förhindras på grund av omständigheter utanför Partens kontroll och som Parten inte rimligen kunde ha förutsett vid Avtalets ingående och vars följder Parten inte kan undvika eller övervinna ("Force Majeure"), ska Parterna vara befriade från sina åtaganden enligt Avtalet så länge och i den utsträckning som Force Majeure pågår. Force Majeure kan exempelvis inkludera krig, naturkatastrofer, strejker, myndighetsåtgärder och andra liknande omständigheter.

Parten som påverkas av Force Majeure ska omedelbart meddela den andra Parten om sådana omständigheter och den förväntade varaktigheten av påverkan. Parten ska också vidta alla rimliga åtgärder för att minimera effekterna av Force Majeure och försöka återuppta fullgörandet av sina åtaganden så snart som möjligt.

Om Force Majeure pågår i mer än nittio (90) dagar äger vardera Parter rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan utan att vara skyldig att betala någon ersättning till den andra parten.

Tvistlösning och tillämplig lag

Eventuella tvister som uppstår mellan Parterna i anslutning till Avtalet ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan Parterna. Om Parterna inte kan nå en överenskommelse genom förhandlingar inom rimlig tid, kan tvisten hänskjutas till behörig domstol enligt svensk lagstiftning.

Avtalet och eventuella tvister mellan Parterna regleras av svensk lag. Stockholms tingsrätt ska vara första instans för tvister som rör Avtalet.

Personuppgifter och integritet

För att få information om hur Livify Health hanterar personuppgifter, vänligen se Livify Healths Integritetspolicy på följande webbadress: https://nem.health/integritetspolicy/.

Övrigt

Om någon bestämmelse i Avtalet skulle vara ogiltig, olaglig eller ogenomförbar, ska detta inte påverka giltigheten, lagligheten och genomförbarheten hos övriga bestämmelser i Avtalet. Den ogiltiga, olagliga eller ogenomförbara bestämmelsen ska ersättas med en giltig, laglig och genomförbar bestämmelse som i största möjliga mån överensstämmer med syftet och avsikten hos den ursprungliga bestämmelsen.

Avtalet utgör hela Avtalet mellan parterna och ersätter alla tidigare muntliga eller skriftliga överenskommelser, utfästelser eller avtal rörande samma ämne.

Parternas rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet får inte överlåtas eller överföras till någon tredje part utan det andra Partens skriftliga samtycke.

Livify Health förbehåller sig rätten att överlåta eller överföra sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan juridisk eller fysisk person i samband med företagsöverlåtelse eller annan överlåtelse av Livify Healths verksamhet.

Avtalet träder i kraft från och med den dag då Kunden godkänner dessa Allmänna villkor och gäller tills vidare, med de undantag och villkor som anges i Avtalet.